Jeg må være ærlig fra start af og sige, at min erfaring med helikopter droner er meget lille. Men ser man bort fra min manglende viden indenfor området, er jeg dog i stand til vide præcis, hvor meget sjov man kan have, når man flyver med en Phantom 2 Vision.

Hvad får du

I kassen til Phantom 2 Vision får du ekstra vinger til helikopteren, som uden tvivl bliver nødvendige, så snart du har ramt asfalten. Derudover medfører der værktøj til helikopteren, klistermærker, et batteri, lader til batteriet, mulighed for at udvide din WIFI rækkevidde, en fjernbetjening og en holder til din smartphone.

Fjernbetjeningen

Umiddelbart minder fjernbetjeningen meget om en traditionel RC fjernbetjening. Det venstre joystick kontrollerer højden op og ned, og kan rotere helikopteren rundt på y-aksen. Det højre joystick kontrollerer helikopterens retning lodret, altså frem og tilbage eller højre og venstre. Fjernbetjeningen har derudover to kontakter, som bruges til at kontrollere helikopterens absolutte position, og kan også nulstille helikopterens kompas. Men denne funktion bliver sjældent brugt.

Kameraet

Inden i Phantom 2 Vision gemmer der sig et kamera. Kameraet er utrolig smart, og indstiller automatisk sin vinkel, og kompenserer derved for helikopterens hældning.

Sådan flyver du

Det er rimelig simpelt at bruge Phantom 2 Vision. For at lette helikopteren skal du blot trække joysticket ned og ind mod dig selv, og vente på at du får grønt lys til at lette. Det tog mig cirka 10 minutter at lære at håndtere helikopteren, men det kræver altså en del batteri at få styr på sagerne. Helikopteren er meget adræt og hurtig, og den ændrer retning nærmest med det samme. Hvis der er meget vind, kan det dog være svært at styre Phantom 2 Vision, men det gælder for alle helikopter droner.

Dine optagelser

Kameraet på Phantom 2 Vision er af høj kvalitet, og leverer nogle rigtig gode billeder. Kameraet vidvinkel linse forvrænger billedet temmelig meget, men DJI fortæller, at dette kan fikses med et Adobe plugin. Der kan også være mange rystelser på optagelserne, men ved lav fart kan det undgås. Du kan kontrollere kameraets hældning, tage billeder, og manipulere med kameraindstillingerne fra din smartphone, og få billeder som ikke var mulige med andre anordninger. Alt i alt en fed oplevelse, og en oplagt mulighed for at få nogle helt utrolige billeder.

Billede: Yosri Al-Kishawi